reklama

Nebankové subjekty - pokus o perpetum mobile na peniaze.

Keďže som bol prvý kto presadil v polícii i na prokuratúre trestné stíhanie organizátorov činnosti nebankových subjektov, mám právo ale aj občiansku povinnosť vyjadriť sa k súčasným názorom a politickému rozhodnutiu k tzv. odškodneniu dotknutých občanov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)

Rozmach nebankových subjektov začal v roku 1998, teda za vlády a za právneho systému tretej Mečiarovej vlády. Od začiatku táto činnosť spočívajúca pod rúškom tichých spoločníkov alebo zmlúv o pôžičkách, či nakoniec o odkúpení akcií obchodných spoločností bola v rozpore so zákonmi, najmä o bankách. Vklad a výber peňazí od občanov t.j. špeciálna banková činnosť bola zákonom určená len pre licencované bankové subjekty. Tento rozpor kontrolné orgány Ministerstva financií SR zistili veľmi rýchlo a vtedajšia ministerka Schmognerová v roku 1999 a nasledujúcich niekoľkokrát písomne informovala Národnú banku Slovenska o svojom stanovisku, že sa jednoznačne jedná o nedovolené podnikanie. Národná banka Slovenska sa s týmto záverom plne stotožnila a okamžite v roku 1999 a nasledujúcich odstúpila tieto zistenia formou trestného oznámenia generálnemu prokurátorovi SR. Až do tejto doby sa veci riešili tak ako sa riešiť mali - rýchle a odborne. V tomto okamihu nastáva prvý problém. Generálny prokurátor Hanzel i keď sa jednalo o trestné oznámenie, ktoré malo byť pridelené orgánom činným v trestnom konaní, v danom prípade vyšetrovateľovi odstúpil ho k priamemu vybaveniu operatívnej zložke polície a to finančnej polícii. Vtedajší riaditeľ finančnej polície Stieranka podcenil závažnosť tohto prípadu, nevytvoril zodpovedajúce organizačné a personálne predpoklady a trestné oznámenie odstúpil na košickú expozitúru, keďže tam bolo sídlo nebankových subjektov BMG Invest a Horizont Slovakia. To je druhý problém. Vec bola pridelená dvom príslušníčkam, ktoré v samej podstate išli správnym smerom ale, a to je v poradí tretí problém, nevyužili zákonné prostriedky na komplexnejšie šetrenie a zhromaždenie dôkazného materiálu. Najzákladnejším nedostatkom bolo, že nevyužili svoje oprávnenie zaistiť kompletné účtovníctvo týchto nebankových subjektov a nepreverili vo väčšom rozsahu návratnosť vložených investícii do pochybných obchodných operácií. Ak by túto vec takto riešili zistili by, že nebankové subjekty nevykonávali žiadnu obchodnú činnosť zabezpečujúcu ziskovosť v sľubovanej výške, tzv. výnosy sa občanom vyplácali zo získaných financií od nových klientov a nebankové subjekty sústavne podnikali so značnou stratou. Operatívne preverovanie trvalo skoro rok než sa prvý krát a nie posledný, pokúsili predložiť zadovážený materiál vyšetrovateľovi a prokuratúre, aby vo veci bolo aspoň začaté trestné stíhanie a vykonávané vyšetrovanie. Stanoviská týchto inštitúcií boli zhodné - za daného dôkazného stavu nie je možné ani začať trestné stíhanie vo veci. To je štvrtý problém, keďže predložený materiál bol k takémuto rozhodnutiu viac než dostatočný. Treba si uvedomiť, že nebankové subjekty počas operatívneho preverovania v rokoch 1999 až 2001 vzhľadom na disponibilné značné finančné zdroje získali v spoločenskom živote významné postavenie. Navonok pôsobili ako veľmi úspešné podnikateľské subjekty, kapitálovo vstupovali do rôznych finančne náročných podnikateľských aktivít a celú jej činnosť zvýrazňovala mohutná mediálna kampaň. Veď aj stála niekoľko sto miliónov korún a jej primárnym poslaním bolo zabezpečiť prílev ďalších financií od dôverčivých občanov, tak aby sa stroj na peniaze mohol ďalej točiť. Už v marci 2001 boli kompetentným známe varovné signály o blížiacej sa katastrofe. Krajský prokurátor v Košiciach pri osobnej návšteve generálneho prokurátora tohto informoval o závažných poznatkoch k prevodom značného objemu financií nebankových subjektov do zahraničia. Hrozil prepad dvoch miliárd korún značnému počtu občanov. O tomto hovoril Hanzel na osobnom stretnutí za mojej účasti s vtedajším šéfom kriminálnej polície Angyalom. Ja som sa ho zúčastnil náhodne, keďže v tom čase môj tím sa daným prípadom nezaoberal a tento spadal do kompetencie Angyala. Aké boli z ich strany prijaté opatrenia neviem, ale podľa toho, že podvodná hra nebankových subjektov pokračovala ešte ďalší rok s určitosťou nemali väčší zmysel a to je piaty problém. Niečo k odškodňovaniu občanov. Základnou podmienkou pre prípadné prijatie zákona o odškodnení občanov dotknutých činnosťou nebankových subjektov je preukázateľné zistenie, že konkrétne štátne orgány si nesplnili zákonné povinnosti a to buď vôbec nekonali, alebo konali liknavo či nesprávne. Až po zistení a preukázaní takejto zodpovednosti bude možné určiť obdobie i mieru zavinenia štátnych orgánov a z toho vyvodiť prípadný rozsah odškodnenia občanov. Z dôvodu komplexnosti a spravodlivosti voči všetkým občanom - klientom nebankových subjektov, však takéto skúmanie musí byť vykonané vo všetkých nebankových subjektoch existujúcich v predchádzajúcom období a nielen v BMG Invest, s.r.o. a Horizont Slovakia, a.s. Keďže v plnom rozsahu sa v danom prípade u všetkých nebankových subjektov jednalo o podvodné konanie a za predpokladu, že občania - klienti svoje peniaze vkladali síce v dobrej viere v zákonnosť tejto činnosti, avšak vyplatený zisk formou úroku z vkladu bol získaný z nepoctivých zdrojov treba zvážiť jeho vrátenie od občanov i na základe prípadnej novej právnej normy o predĺžení premlčania na desať rokov. Rovnako je treba zvážiť a prípadne v zákone zakotviť i pre médiá, ktoré sa zúčastnili v prospech nebankových subjektov šírenia klamlivej reklamnej kampane povinnosť vrátiť úplne alebo aspoň zisk z vyplatených reklamných peňazí. Do budúcnosti by takéto opatrenia boli pre občanov a podnikateľské subjekty negatívnym mementom pre korekciu ich konania v najzákladnejších hraniciach práva a morálky.

Jozef Šátek

Jozef Šátek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  120
  •  | 
  • Páči sa:  195x

Celý svoj produktívny vek som venoval policajnej práci a túto som bral ako životné poslanie. Počas 27 rokov vyšetrovateľskej praxe mi prešlo cez ruky tisícky vyšetrovaných prípadov, najmä tých najzložitejších. Dvakrát som za nekompromisné postoje narazil na tvrdý politický odpor. Prvý krát v roku 1995, kedy ako šéf úradu vyšetrujúci "zavlečenie prezidentovho syna" som bol jedným z mnohých, ktorí museli počas lexizmu z polície dobrovoľne "odísť". Druhý krát už po opätovnom návrate, keď ako riaditeľ Úradu boja proti korupcii som "nevyhovoval" vtedajšiemu ministrovi Palkovi. A opäť to bolo z mojej strany "nepochopením" trestnoprávnej nedotknuteľnosti určitých ľudí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu